Leerlingparticipatie bij Onderwijsgeschillen

De afgelopen 2 jaar heeft Onderwijsgeschillen zich ingezet om beleid te ontwikkelen om een optimale participatie van leerlingen in verschillende commissies te bevorderen. De commissies hechten er groot belang aan dat zij bij de behandeling van zaken het perspectief en het belang van de leerling zo goed mogelijk kunnen meenemen in hun oordeelsvorming.
Beleid ontwikkeld en vastgesteld
In 2024 is het beleid voor leerlingparticipatie, dat in 2023 is vastgesteld, geïmplementeerd bij de Geschillencommissie passend onderwijs (GPO), de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC) en de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (LBT).
Werkwijze gemonitord en geëvalueerd
Gedurende 2024 is de nieuwe werkwijze zorgvuldig gemonitord en geëvalueerd. De bevindingen en inzichten uit deze evaluatie vormen de basis voor verdere verfijning en borging van leerlingparticipatie binnen de organisatie. In het voorjaar van 2025 wordt het project afgesloten met een eindrapportage, waarin de resultaten en aanbevelingen worden gepresenteerd. De nieuwe werkwijze wordt overgedragen aan de bestaande organisatie, zodat deze structureel wordt verankerd.
